26/07/2024 00:00:00 - 19/09/2024 23:59:59
Applications closed
Synchronous distance education
Certificate of Specialized Training
Short description:
Η ομάδα στόχος του προγράμματος είναι οι Μαίες/ μαιευτές, απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ) των Τμημάτων Μαιευτικής της Ελλάδας ή του εξωτερικού που έχουν αναγνωρισθεί ως ισότιμα των ελληνικών.
ECTS: 4
Tuition Details:
Δεν θα εφαρμοσθούν εκπτωτικές πολιτικές.
Evaluation method:
Τελική γραπτή εξέταση λήξη του προγράμματος
Scientific director:
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ (γνωστικό αντικείμενο: Μαιευτική Φροντίδα (Midwifery care) με έμφαση στον τοκετό και την επίδραση της διατροφής στη γαλουχία)
Academic director:
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ
Basic subject:
Health Sciences
Subject subcategories:
Education
Technologies & Healthcare and Welfare
Απαιτούμενα τυπικά προσόντα και όροι συμμετοχής
Δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα έχουν οι απόφοιτοι Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ) των Τμημάτων Μαιευτικής της Ελλάδας ή του εξωτερικού που έχουν αναγνωρισθεί ως ισότιμα των ελληνικών.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν ηλεκτρονική αίτηση υποψηφιότητας όπου θα συνοδεύεται από τα παρακάτω δικαιολογητικά.
• Απλή φωτοτυπία Ταυτότητας
• Αποδεικτικά Τίτλων Σπουδών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (απλή φωτοτυπία)/ εάν είναι τίτλοι σπουδών από πανεπιστήμιο του εξωτερικού, θα πρέπει να υπάρχει η αντίστοιχη αναγνώριση από τον ΔΟΑΤΑΠ
• Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα
Κάθε άλλο στοιχείο που συμβάλλει στην πληρέστερη αξιολόγηση των υποψηφίων (π.χ. αποδεικτικά ερευνητικής δραστηριότητας, διακρίσεις, αποδεικτικά προϋπηρεσίας, πιστοποιητικά γλωσσομάθειας κ.τ.λ.).
- Κριτήρια Επιλεξιμότητας:
Η επιλογή των υποψηφίων θα πραγματοποιηθεί κατόπιν αξιολόγησης των δικαιολογητικών, όπου οι επιτυχόντες θα ενημερωθούν με μήνυμα στο προσωπικό τους e-mail που έχουν δηλώσει στην αίτηση.
Προαπαιτούμενες γνώσεις - προσόντα- εφόδια:
-Απαραίτητη η πρόσβαση σε λογαριασμό e-mail.
-Βασική γνώση χειρισμού Η/Υ.
Σκοπός του προγράμματος
Η γνώση σχετικά με τις φυσιολογικές μεθόδους προαγωγής του τοκετού και της γέννησης είναι σημαντικό εφόδιο για τις μαίες και τους μαιευτές που καλούνται να παρέχουν εξατομικευμένη, τεκμηριωμένη (evidence based) και σύγχρονη (up to date) φροντίδα σε εγκύους και επιτόκους που βιώνουν φυσιολογικές κυήσεις χωρίς παράγοντες κινδύνου, και προτείνεται από τις σύγχρονες κατευθυντήριες οδηγίες διεθνών οργανισμών (NICE, WHO). Πρόκειται για κλινικές δεξιότητες που εφαρμόζονται στην καθημερινή κλινική πρακτική των μαιών/ μαιευτών στα Birth Centres στην Ευρώπη. Με τη θεσμοθέτηση της ίδρυσης και σύντομα της λειτουργίας των Κέντρων Φυσικού Τοκετού και στην Ελλάδα (Ν. 4999/Δεκ 2022), οι δεξιότητες αυτές θα αποτελέσουν μέρος των σημαντικών κλινικών δεξιοτήτων των Μαιών/Μαιευτών στην καθημερινή τους κλινική πράξη.
Σκοπός του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι:
- Η απόκτηση ενός πλαισίου γνώσεων και δεξιοτήτων σχετικών με τις Φυσιολογικές Μεθόδους Προαγωγής του Τοκετού και της Γέννησης βασισμένο πάνω στις πιο σύγχρονες διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες και συστάσεις.
- Η κατανόηση της σημασίας της αξιολόγησης της προόδου του φυσιολογικού τοκετού και η αναγνώριση των κατάλληλων μη παρεμβατικών μεθόδων που μπορούν να εφαρμοστούν για την προαγωγή του.
- Μέσα από την εκμάθηση και καλλιέργεια των δεξιοτήτων εφαρμογής φυσιολογικών, μη παρεμβατικών μεθόδων προαγωγής ενός φυσιολογικού τοκετού, ενισχύεται η ολιστική φροντίδα που παρέχουν οι μαίες και οι μαιευτές στα άτομα που γεννούν, στα νεογνά και στις νέες οικογένειες που δημιουργούνται.
Εκπαιδευτικοί στόχοι
Οι εκπαιδευτικοί στόχοι του προγράμματος είναι :
- οι εκπαιδευόμενοι να αποκτήσουν τεκμηριωμένη (evidence-based) και σύγχρονη (up-to-date) γνώση σχετικά με τις Φυσιολογικές Μεθόδους Προαγωγής του Τοκετού και της Γέννησης βασισμένο πάνω στις πιο σύγχρονες διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες και συστάσεις.
- οι εκπαιδευόμενοι να αποκτήσουν και να καλλιεργήσουν δεξιότητες στην παρακολούθηση της εξέλιξης ενός φυσιολογικού τοκετού και να εφαρμόζουν τις κατάλληλες μεθόδους για την προαγωγή του
- οι εκπαιδευόμενοι να αποκτήσουν και να καλλιεργήσουν δεξιότητες στην έγκαιρη αναγνώριση σημείων καθυστέρησης προόδου ενός φυσιολογικού τοκετού και να εφαρμόζουν τις κατάλληλες μη παρεμβατικές μεθόδους για την ενίσχυση και προαγωγή του
- οι εκπαιδευόμενοι να αποκτήσουν και να καλλιεργήσουν δεξιότητες στην ολιστική μαιευτική φροντίδα των ατόμων που γεννούν και των νεογνών τους την πρώτη μεταγεννητική περίοδο
Μέσα από το πρόγραμμα καλλιεργούνται τόσο γνωστικές όσο και ψυχοκινητικές δεξιότητες των συμμετεχόντων που θα τους επιτρέψουν να παρέχουν ολιστική, τεκμηριωμένη (evidence-based) και σύγχρονη (up-to-date) μαιευτική φροντίδα σε εγκύους και επιτόκους που βιώνουν φυσιολογικές κυήσεις χωρίς παράγοντες κινδύνου. Θα καλλιεργηθούν επίσης μέσα από την ενίσχυση των δεξιοτήτων επικοινωνίας και συμβουλευτικής των συμμετεχόντων, συμπεριφορές που διέπονται από ενσυναίσθηση και σεβασμό στα αναπαραγωγικά δικαιώματα των ατόμων που καλούνται οι μαίες/ μαιευτές να φροντίσουν.
Στοιχεία επικοινωνίας
Στοιχεία επικοινωνίας επιστημονικά υπευθύνου
Αντωνάκου Αγγελική
email aantonakou.ihu@gmail.com
τηλ: 6942705366
Διδάσκοντες
Ονόματα εκπαιδευτών | Ώρες διδ/ίας | Ιδιότητα εκπαιδευτή |
Αντωνάκου Αγγελική | 14 ώρες σύγχρονης 7 ώρες ασύγχρονης 2 εξετάσεις | Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήματος Μαιευτικής ΔΙΠΑΕ Γνωστικό αντικείμενο Μαιευτική Φροντίδα (midwifery care) με έμφαση στον τοκετό και την επίδραση της διατροφής στη γαλουχία Μαία, MSc, PhD, Post Doc |
Ταουσάνη Ελευθερία | 3 ώρες σύγχρονης | Λέκτορας Τμήματος Μαιευτικής ΔΙΠΑΕ Μαία, MSc, PhD |
Θεοδωρίδου Ανατολή | 3 ώρες σύγχρονης | Λέκτορας Τμήματος Μαιευτικής ΔΙΠΑΕ Μαία, MSc, PhD |
Μπουρουτζόγλου Μαρία | 3 ώρες σύγχρονης | Λέκτορας Εφαρμογών Τμήματος Μαιευτικής ΔΙΠΑΕ Μαία, MSc, PhDcand |
Κούκου Ζωή | 4 ώρες σύγχρονης | Λέκτορας Εφαρμογών Τμήματος Μαιευτικής ΔΙΠΑΕ Μαία, MSc, PhDcand |
Καλλία Θωμαή | 3 ώρες σύγχρονης | Λέκτορας Εφαρμογών Τμήματος Μαιευτικής ΔΙΠΑΕ Μαία, MSc, PhDcand |
Παπουτσής Δημήτριος | 6 ώρες σύγχρονης | Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήματος Μαιευτικής, Παν Δυτικής Μακεδονίας Γνωστικό αντικείμενο Μαιευτική Φροντίδα -Φυσικός Τοκετός MD, MSc, PgCert, PhD, Post Doc |
Διδακτικές ενότητες και διάρκεια αυτών
«Ενότητα 1: Προετοιμασία για τον φυσιολογικό τοκετό και τη γέννα»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 7
Περιγραφή Διδακτικής Ενότητας
Η Μαιευτική είναι μια δυναμική επιστήμη η οποία εξελίσσεται διαρκώς ως προς τις θεωρητικές γνώσεις αλλά και ως προς τις απαιτήσεις της για κλινικές δεξιότητες. Η ενότητα αυτή έχει ως σκοπό να παρουσιάσει στον εκπαιδευόμενο τη σύγχρονη (up-to-date) και τεκμηριωμένη (evidence-based) γνώση πάνω σε τρόπους που μπορούν να εφαρμόσουν οι έγκυοι για να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για τον φυσιολογικό τοκετό.
«Ενότητα 2: Φυσιολογικές, μη παρεμβατικές μέθοδοι Προαγωγής Τοκετού»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 20
Περιγραφή Διδακτικής Ενότητας
Η ενότητα αυτή έχει ως σκοπό να παρουσιάσει στον εκπαιδευόμενο τη σύγχρονη (up-to-date) και τεκμηριωμένη (evidence-based) γνώση πάνω στις φυσιολογικές, μη παρεμβατικές μεθόδους που μπορούν να εφαρμόσουν οι μαίες και οι μαιευτές για να συμβάλουν στην προαγωγή του φυσιολογικό τοκετό.
«Ενότητα 3: Μαιευτική φροντίδα γονέων και νεογνών την πρώτη μεταγεννητική περίοδο»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 9
Περιγραφή Διδακτικής Ενότητας
Η ενότητα αυτή έχει ως σκοπό να αποκτήσουν οι εκπαιδευόμενοι και να καλλιεργήσουν δεξιότητες στην ολιστική μαιευτική φροντίδα των ατόμων που γεννούν και των νεογνών τους την πρώτη μεταγεννητική περίοδο
«Ενότητα 4: Ασύγχρονη μελέτη»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 7
Περιγραφή Διδακτικής Ενότητας:
Η ενότητα αυτή θα αξιοποιήσει τη μέθοδο της ασύγχρονης διδασκαλίας ώστε ο εκπαιδευόμενος να αναγνώσει το εκπαιδευτικό υλικό σε μορφή τόσο δημοσιευμένων άρθρων όσο και μελέτης περιστατικών και να κατακτήσει την καμπύλη εκμάθησης των γνώσεων και δεξιοτήτων που παρέχει το πρόγραμμα μέσα από τη δική του μελέτη και αναστοχασμό (reflection).
«Εξετάσεις»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 2
Αναλυτική παρουσίαση διδακτικών ενοτήτων
- «Ενότητα 1: Προετοιμασία για τον φυσιολογικό τοκετό και τη γέννα»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 7
Περιγραφή Διδακτικής Ενότητας
Η Μαιευτική είναι μια δυναμική επιστήμη η οποία εξελίσσεται διαρκώς ως προς τις θεωρητικές γνώσεις αλλά και ως προς τις απαιτήσεις της για κλινικές δεξιότητες. Η ενότητα αυτή έχει ως σκοπό να παρουσιάσει στον εκπαιδευόμενο τη σύγχρονη (up-to-date) και τεκμηριωμένη (evidence-based) γνώση πάνω σε τρόπους που μπορούν να εφαρμόσουν οι έγκυοι για να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για τον φυσιολογικό τοκετό.
Μαθησιακά αποτελέσματα Διδακτικής Ενότητας: Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να γνωρίζουν:
- Τα οφέλη της άσκησης για την κύηση και τον τοκετό
- Τα σύγχρονα δεδομένα σχετικά με την επικοινωνία και τη συμβουλευτική που θα πρέπει να εφαρμόζουν οι μαίες/ μαιευτές
Τη σημασία και τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η προετοιμασία του πλάνου γέννησης (birth plan) για την πρόοδο του φυσιολογικού τοκετού
- «Ενότητα 2: «Φυσιολογικές, μη παρεμβατικές μέθοδοι Προαγωγής Τοκετού»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 20
Περιγραφή Διδακτικής Ενότητας
Η ενότητα αυτή έχει ως σκοπό να παρουσιάσει στον εκπαιδευόμενο τη σύγχρονη (up-to-date) και τεκμηριωμένη (evidence-based) γνώση πάνω στις φυσιολογικές, μη παρεμβατικές μεθόδους που μπορούν να εφαρμόσουν οι μαίες και οι μαιευτές για να συμβάλουν στην προαγωγή του φυσιολογικό τοκετό.
Μαθησιακά αποτελέσματα Διδακτικής Ενότητας: Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να γνωρίζουν:
- Τις αρχές εφαρμογής της διαλείπουσας ακρόασης εμβρύου στη διάρκεια του τοκετού καθώς προάγει τον φυσιολογικό τοκετό μέσα από την κινητοποίηση της εγκύου και την ελάττωση των παρεμβάσεων.
- Τα οφέλη και τις ενδείξεις χρήσεις εναλλακτικών στάσεων και θέσεων τοκετού, χρήσης rebozo, κίνησης και μουσικής στη διάρκεια του τοκετού ως μεθόδων προαγωγής του φυσιολογικού τοκετού.
- Τη θεωρία και τα βασικά σημεία εφαρμογής της μεθόδου hypnobirthing και ενσυνειδητότητας ως μεθόδων χαλάρωσης και προαγωγής του φυσιολογικού τοκετού.
- Τις φυσιολογικές ενδείξεις εξέλιξης και προόδου ενός φυσιολογικού τοκετού (ρόμβος Michaelis, Purple line κα.) και πώς να τις εφαρμόζουν
- Τις βασικές αρχές που διέπουν τη χρήση του νερού κατά τον τοκετό καθώς και τα κυριότερα οφέλη και τρόπους ασφαλούς εφαρμογής της μεθόδου
Τις φυσικές μεθόδους προαγωγής και ενίσχυσης ενός φυσιολογικού τοκετού, ο οποίος για κάποιους λόγους δεν εξελίσσεται, όπως και τους κατάλληλους τρόπους εφαρμογής τους.
- «Ενότητα 3: «Μαιευτική φροντίδα γονέων και νεογνών την πρώτη μεταγεννητική περίοδο»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 9
Περιγραφή Διδακτικής Ενότητας
Η ενότητα αυτή έχει ως σκοπό να αποκτήσουν οι εκπαιδευόμενοι και να καλλιεργήσουν δεξιότητες στην ολιστική μαιευτική φροντίδα των ατόμων που γεννούν και των νεογνών τους την πρώτη μεταγεννητική περίοδο
Μαθησιακά αποτελέσματα Διδακτικής Ενότητας: Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να γνωρίζουν:
- Τις αρχές φροντίδας του νεογνού μετά από τον φυσιολογικό τοκετό.
- Τις αρχές και δεξιότητες που πρέπει να διδάξουν στους νέους γονείς αναφορικά με την πρώτη περίοδο του θηλασμού
- Τον τρόπο αναγνώρισης και συμβουλευτικής περιπτώσεων ατόμων που έχουν βιώσει birth trauma (τραύμα γέννησης) ως μετατραυματική αγχώδη διαταραχή
- Τους τρόπους και τις μεθόδους ενίσχυσης της γονεϊκής σχέσης την πρώτη μεταγεννητική περίοδο.
Ο συνολικός χρόνος διαλέξεων / σύγχρονης εκπαίδευσης θα είναι 36 ώρες. Το υλικό θα δοθεί με τη μορφή σημειώσεων στους εκπαιδευόμενους για την προσωπική μελέτη. Θα δοθεί επαρκής χρόνος για την κάλυψη τυχόν αποριών. Το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί αφορά στα παρακάτω:
α) Σημειώσεις διδάσκοντα καθηγητή.
β) Διαφάνειες/ Ταινίες μικρού μήκους/ Δημοσιεύσεις, άρθρα σε ηλεκτρονική μορφή
γ) Κλινικά σενάρια-ασκήσεις.
4.«Ενότητα 4: Ασύγχρονη μελέτη»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 7
Περιγραφή Διδακτικής Ενότητας:
Η ενότητα αυτή θα αξιοποιήσει τη μέθοδο της ασύγχρονης διδασκαλίας ώστε ο εκπαιδευόμενος να αναγνώσει το εκπαιδευτικό υλικό σε μορφή τόσο δημοσιευμένων άρθρων όσο και μελέτης περιστατικών και να κατακτήσει την καμπύλη εκμάθησης των γνώσεων και δεξιοτήτων που παρέχει το πρόγραμμα μέσα από τη δική του μελέτη και αναστοχασμό (reflection).
Μαθησιακά αποτελέσματα Διδακτικής Ενότητας: Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν πότε μπορούν και συστήνεται να εφαρμόζουν τις φυσιολογικές, μη παρεμβατικές μεθόδους προαγωγής του φυσιολογικού τοκετού και πώς να τις εφαρμόζουν σωστά με στόχο τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών μαιευτικής φροντίδας στην Ελλάδα.
«Εξετάσεις»
Ώρες Διδακτικής Ενότητας: 2
Θα προετοιμαστούν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής με μία ή περισσότερες σωστές απαντήσεις, χωρίς να προβλέπεται αρνητική βαθμολογία.
Διδακτικές Ενότητες | Τίτλοι διαλέξεων | Ονόματα εκπαιδευτών | Ώρες διδασκαλίας | Σύνολο ωρών /διδακτική ενότητα |
Ενότητα 1: Προετοιμασία για τον φυσιολογικό τοκετό και τη γέννα | Ο ρόλος της άσκησης στην κύηση και η επίδρασή της στον τοκετό | Ταουσάνη Ελευθερία | 3 |
7 |
Επικοινωνία και συμβουλευτική | Θεοδωρίδου Ανατολή | 3 | ||
Birth plan | Μπουρουτζόγλου Μαρία | 1 | ||
Ενότητα 2: Φυσιολογικές, μη παρεμβατικές μέθοδοι Προαγωγής Τοκετού | Εναλλακτικές στάσεις και θέσεις τοκετού, χρήση rebozo, κίνησης και μουσικής στη διάρκεια του τοκετού | Αντωνάκου Αγγελική | 4 |
20 |
Αρχές εφαρμογής διαλείπουσας ακρόασης εμβρύου στη διάρκεια του τοκετού | Παπουτσής Δημήτριος | 2 | ||
Μέθοδος hypnobirthing και ενσυνειδητότητας ως μέθοδοι χαλάρωσης και προαγωγής του φυσιολογικού τοκετού | Αντωνάκου Αγγελική | 4 | ||
Φυσιολογικές ενδείξεις εξέλιξης και προόδου ενός φυσιολογικού τοκετού | Αντωνάκου Αγγελική | 3 | ||
Η χρήση του νερού κατά τον τοκετό | Παπουτσής Δημήτριος | 4 | ||
Φυσικές μέθοδοι προαγωγής και ενίσχυσης ενός φυσιολογικού τοκετού | Αντωνάκου Αγγελική | 3 | ||
Ενότητα 3: Μαιευτική φροντίδα γονέων και νεογνών την πρώτη μεταγεννητική περίοδο | Αρχές φροντίδας νεογνού και υποστήριξη πρώτου θηλασμού | Μπουρουτζόγλου Μαρία | 2 |
9 |
Birth trauma | Καλλία Θωμαή | 3 | ||
Γονεϊκή σχέση | Κούκου Ζωή | 4 | ||
Ενότητα 4: Ασύγχρονη μελέτη | Αντωνάκου Αγγελική | 7 | 7 | |
Εξετάσεις | Αντωνάκου Αγγελική | 2 | 2 | |
45 ώρες |